Spørgeskemaet så ud som følgende:
Hvis man kigger først på elevernes egenevaluering, så har de udfyldt således:
Eleverne kunne ud fra dette spørgsmål se om de havde fuldført alle opgaverne som de skulle, og om de have sendt tingene afsted, hvis eleverne ikke kunne svare ja til dette, havde de nået at tænke over og noget at rette op på. Eleverne var dog forskellige steder i arbejdskortet og nogle af de svagere elever behøvede ikke at lave alle ekstra opgaverne.
Hvis vi kigger videre på evaluering af eleverne men til dels også af mig og min undervisning, har jeg spurgt eleverne om følgende spørgsmål:
hvordan man beregner forhold på geogebra |
Hvordan man regner areal ud ved hjælp af geogebra |
Hvordan man regner arealet ud ved hjælp af målestokforholdet og geogebra |
Jeg har lært at bruge screencast. Jeg har lært hvordan man klipper et billede ud, og sætter det ind i geogebra. Jeg ar så derefter lært hvordan man regner arealet ud af den ting man har klippet ind. |
Hvordan man udregner |
udregne areal i geogebra |
Jeg har lært at beregne arealet af en stat udfra Geogebra |
Finde arealer i GeoGebra. |
Finde areal i Geogebra |
Hvordan geogebra også kan bruges, og at lave en screencarst. |
Jeg har lært, hvordan man kan finde areal af kort med målstoksforhold i Geogebra |
At lave en screen cast ud af det |
Mit hovedformål var at eleverne skulle have kendskab til hvordan man kunne regne arealer i geogebra, derved var der både fokus på areal regning, målstoksforhold men derudover også brugen af et IT værktøj til deres undervisning. Hvis man kigger på elevernes svar, har stort set alle kommenteret at de har lært at beregne areal, og næsten alle bruger ordet geogebra.
Yderligere har jeg så spurgt ind til min undervisning, for at få en respons på mit arbejde. Det er altid muligt at forbedre sig som underviser, både hvordan man stiller opgaverne men også hvordan man formidler dem til eleverne.
Jeg spurgte først eleverne om undervisningen var anderledes end normalt, derefter spurgte jeg hvorfor/hvorfor ikke, eleverne svarede på spørgsmålene på følgende måde:
Hvorfor/hvorfor ikke?:
der har været meget andet i undervisningen, end der normalt plejer |
Det er en anden slags opgave, man sidder ikke bare at laver opgaver fra bogen. |
Det er en anden slags opgaver. Man sidder ikke bare og laver de samme opgaver fra bogen. |
Den var anderledes, da vi arbejdede med en stor opgave, i stedet for en masse små opgaver omkring et emne som brøker eller procent. |
Mere med pc, det var godt |
vi arbejder ikke bare udfra en bog |
Det er meget mere IT-relateret |
Fordi vi ikke lavede i bogen. |
Fordi vi ikke lavede opgaver i bogen. |
Vi brugte computeren til at lave alle opgaverne, hvor vi normalt kun bruger coputeren til at regne på. |
Det var noget anden vi fik lært, og der var tydelig plan for dagene og det kan jeg godt lige. |
Man arbejdet på en anderledes måde |
Sidst spurgte jeg eleverne om deres geogebra niveau før og efter dette arbejdskort, mit mål var at alle forhåbentlig ville gå minimum et nummer op, tabellerne fra før og efter.
Resultaterne er generelt gode, ingen elever er gået tilbage, ingen elever ligger længere på 1. Dette er et godt fremskridt efter at have arbejdet med et enkelt arbejdskort.
Generelt synes jeg at det var en god evaluering. Og det var en fornøjelse at se at eleverne arbejdede og gjorde deres bedste. Det var også rart at stort set alle fik udfyldt deres evaluering, da det er med til at hjælpe mig til at forstå eleverne samt forbedre min undervisning.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar