Etiketter

tirsdag den 11. november 2014

Arbejdskort 1 - Staterne i USA - Hvorfor?

Staterne i USA

Mit første arbejdskort kaldet "staterne i USA" er lavet som en del af arbejdet med IT programmet Geogebra. Mit mål var at eleverne skulle lave nogle matematiske tegninger og beregninger i geogebra som de kunne relatere til. Projektet kunne sagtens have været en del af et tværfagligt projekt, og måske er det mit linjefag engelsk, der også spillede ind på mit valg af emne. Eleverne skulle få en idé om hvordan man kan bruge geogebra til, at udregne arealer af udvalgte områder, derved steder i verdenen som man ikke blot kan beregne med en lineal. Jeg er generelt en stor fan af IT og digitale lærermidler som en del af min undervisning. Det kan også ses her hvor både google earth, geogebra og en generel søgemaskine er taget i brug.

RME - Realistisk matematik undervisning
Realistisk matematik undervisning eller virkelig verdens matematik bygger på at man i undervisningen inddrager emner/opgaver der relatere til elevernes virkelighedsverden. Dette fænomen blev startet i de tidlige 70'er af hollænderne, nærmere betegnet Freudenthal. I forbindelse med min undervisning, inkluderede jeg det realistiske element ved, at vælge at skulle måle på noget de kan relatere til, nemlig USA's stater. Elever skulle også sammenligne med egentlige resultater, sådan at de kunne se om de var på rette vej eller ej.

Teknologi i undervisningen
Det kan både have sine fordele og ulemper at bruge IT i undervisningen. Af fordele kan og bør nævnes, at vi lever i en teknologisk guldalder hvor det hele tiden udvikler sig. En del af den moderne dannelse i folkeskolen er at vi hjælper med, at forberede eleverne på det samfund de skal vokse op i, eleverne er blevet bedre stillet hvis de er stærke i IT elementet. Dette er både på de videre udannelser men også i høj grad i erhvervslivet som de vil blive en del af. Hvis vi som land skal kunne være en del af det globale samfund skal vi kunne sproget, både det talte men også det mere faglige - altså her det teknologiske. Deruodver er det ofte en befrigelse for flere elever at de kan ligge bøgerne fra sig og arbejde med computeren som de er så vant til, at bruge i hverdagen.
Ulemperne ved denne undervisning er der dog også, specielt på det område at computeren også kan virke som en distrehering for mange, da de nutidige medier såsom, twitter og facebook, er en fast del af de unges hverdag. Det er blevet en fast vane at man i løbet af timerne, kan påminde flere elever om, at disse sociale medier ikke bruges i timerne da de er forstyrrende, både for den enkelte men også hele klassen. En anden ulempe kan være, at også IT fejler. Der kan være forskellige udfordringer i form af, opdateringer, manglen af samme, internettet der ikke virker osv.
Disse er udfordringer vi vil støde på i alle fag, men er også en vigtig læring for eleverne.

Videregivelse i form af video

Eleverne fik som den sidste del af opgaven, ansvaret for at skulle lave en screencast af hvordan man brugte it programmerne de havde arbejdet med. De skulle selv forklarer og vise på deres computer hvordan man kunne finde et område på google earth, tage et screenshot af det og indsætte det i geogebra og derfra tegne og regne på arealet. Grunden til at jeg brugte denne opgave var der flere årsager til. Til dels giver den et billede af om eleverne har forstået opgaven, man kan bedømme deres mundtlige matematik og fagsprog og sidst men ikke mindst, er det en måde hvorpå de kunne fortælle det videre til andre, sådan at de kan lære det videre. Der er lavet undersøgelser over hvilken del af matematikken eleverne får mest ud af, i form af en læringspyramiden formidlet af "National Training Laboratory" i 1960'erne. Pyramiden viser at det at formidle til andre giver en effekt på 90%. Dermed mener jeg at denne metode kan hjælpe med at styrke elevernes læring. 


Billedet viser læringspyramiden hentet fra EMU på følgende adresse: http://www.emu.dk/modul/l%C3%A6ringspyramiden.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar