Etiketter

fredag den 1. november 2013

Den anden uge i praktikken

Ondag og torsdag...


Det er meget anderledes lige pludselig at skulle ligge planlægningen lidt fra sig, og se på andre underviser. Men på trods af at jeg følte mig lidt som en svag en når nu jeg skulle ud og hente hjælp udefra, så lærte jeg daktisk også rigtig meget fra det. For en ting er at man kan finde ud af at undervise selv og planlægge sin egen undervisning. En anden er at man skal samarbejde og kunne komme med konstruktiv kritik, beskrive klassen og kunne se på anden undervisning og evaluere på den. 

Andre mennesker underviser på andre måder end en selv, nogle kører det bare derud af andre de skal have lidt hjælp og støtte. Da vi ikke selv skulle undervise denne dag, skulle der i stedet fokuseres på andre ting. Jeg valgte at informere begge gæste undervisere om klassen som helhed, der skulle organiseres en masse mht transport samt tidspunkter. Derudover kom de også med udspil der skulle kigges igennem. Specielt parkour delen var interessant da vi havde kørt indledende øvelser onsdagen før så det var vigtigt at der kom en rød linje fra den ene til den anden gang, så der skulle koordineres en hel del. 

Efter en del snak frem og tilbage samt redigering af programmet endte gæste træneren til parkour med dette program; vi blev begge enige om at det var en god udvikling fra sidste gang. 

Parkour
Lektion 2 i Ølstykke


Før lektionen/forberedelse:
Se hallen og redskaberne, redskabstegning (medtænke evt redskabsbane), opgavefordeling i forhold til at stille redskaber op, samt evt stille redskaber klar til at blive flyttet ind i hallen efter opvarmning.
Hal uden redskaber fra start

Velkomst (5 minutter)
Præsentation, parkour (A til B, for alle, samt hjælpe/støtte hinanden).

Conditioning (15-20 minutter opvarmning):
To grupper fordelt på hver langside.
Fingre, hånd-, fod- og knæled + hals/nakke.
Armsving simpel, men med mulighed for differentiering.
Lunte til anden side og retur (møde med ”makker” – Give hånd - high five, høje/venstre - dobbelt high five, low five.
Løbe til modsatte side – røre nederste, øverste ribbe – 4 gange.
Hænder,fødder frem og tilbage
Baglæns
Kanin/hare frem (hænder, fødder)
Side-monkey, venstre
Side-monkey, højre
10 lydløse ”ninja-hop” (Højt hop med knæ til brystkasse + gribe landingen).
Ryg-mave-hop, ryg-mave-hop osv.
Slut-Roll til stående (skriveside nederst)
Evt.
Orm
Spiderman

Redskaber stilles op i henhold til redskabstegning /hver lærer tager en håndfuld elever med til at hjælpe.
Drikkepause

Stationstræning (30-40 minutter):
Præsente stationerne hurtigt
Kort træning på 4-5 af de 7 stationer – tænke kommende Flow
Hurtig visning af mulige teknikker
Elever på én række – Bagerste vælger station først – maks 10 elever pr station.

1) Bom i ca 150 cm (flad i bunden), nedspringsmåtte (evt skum som forhindring) til Underbar + evt rullemåtte til Gate-/Popvault. (Lærer, der får en hurtig intro)
2) Bom i ca 70cm (flad i top) til Turn/Twohanded (Lærerstuderende, der får en hurtig intro)
3) Rullemåtter til Roll (Parkour-udøver står her)
4) Træplinte, skumplinte, saltoplinte til Lazy, Speed, Dash, Monkey, King Kong (kan kombineres med en bænk så nævnte Vaults kan laves til precision). (Lærerstuderende)
5) Stålplint til Precision (ubemandet, da de har prøvet det før). De skal arbejde med kontrol v/landing.
6) Bænke omvendtstående + normalt skråtstående fra ribbe til Catbalance/Catcrawl, samt generel balance (Lærer)
7) Bukke i fornuftig højde ved ribber til Catleap samt Precision jump og Drop (and Roll) – evt med nedspringsmåtte (Lærer, som er opmærksom på faremomenter)

Nummer 2 parkour-udøver  kaldes til af lærere og lærerstuderende, der lige skal bruge en til at vise ønskede teknikker (altså ikke så meget undervisning fra den persons side).
Johnnie er alle steder ;-)

Evt bane/video (5-10 minutter)


Afslutning (10 minutter)
Oprydning
Samling, kort udstrækning med samtidig feedback.

Man kunne tydeligt se at eleverne synes at det var fedt og at det var en god ting at vi havde lavet en indledning til det gangen før. 

Jeg havde søgt lidt rundt og fundet ud af at jeg havde en bekendt der dyrkede parkour i lokal området, så ham fik jeg allieret mig med hvilket resulterede i at ham og en af hans venner kom ud og var med til at vise og udføre samt hjælpe på de forskellige øvelser. Det gav en helt anden stemning hos eleverne at nogle var så dygtige og kunne vise det hele, plus de unge drenge som kun lige var gået ud af 10 året før fik en følelse af stigende selvværd den dag. Min ide med at finde nogle unge drenge der dyrkede det i fritiden var til dels for at parkour ikke skulle blive en alt for abstrakt størrelse for eleverne, samtidig med at de havde nogle at se lidt op til. Det var vigtigt for mig at hvis vi fangede nogle og de havde lyst til at gøre det noget mere, så skulle de vide at de ikke skulle længere væk end de kunne kaste en sten, før at det var muligt. 

Det gav også pote da flere af drengene blev meget hooked på det og en af dem valgte at starte til det efterfølgende. YES! selvom det kun er en elev man fanger, så er det en fantastisk følelse at man har gjort noget for et andet menneske der viser sig at give gode resultater og måske får denne fyr til at lave noget sport i fritiden. 

Det er ingen hemmelighed at 10 klassen har elever der ikke kommer fra de bedste familier og måske ikke altid færdes i de bedste miljøer, så det er en stor ting for mig at jeg måske kan hjælpe dem til at komme på den rette kurs og finde ud af hvilken vej de skal gå.. 

Kickboksning var en smule anderledes, det blev styret fuldstændig med hård hånd af gæstelæreren og man kunne se at eleverne kom på prøve! det var hårdt! Det var fantatisk at se at der var så mange elever der dukkede op og prøvede at give den alt de kunne. Igen var der mange praktiske ting der skulle være styr på hvilket gav et lidt anderledes blik på lærerjobbet, et sådan syn på det som nok ikke alle får i deres praktik. Det var næsten som at skulle planlægge en tur et sted hen, der skulle koordineres tidspunkter, transport, gives informationer og holdes styr på eleverne når de var der. Det var en super oplevelse. 

Igen resulterede dagen i, at en af pigerne valgte at starte sin træning i den klub vi besøgte. Hun havde en baggrund indenfor kampsport så det var ikke helt nyt for hende, men det gjorde at hun ikke længere behøvede at tage langt væk for at træne, hvilket man kunne fornemme havde betydet hun næsten havde mistet modet på træningen, men nu kunne hun gøre det næsten lokalt og fik modet tilbage igen. 

Efter de to dage her, har jeg fundet ud af at der slet ikke er noget skidt ved at skulle have nogle ind udefra, det betyder lige så meget planlægning hvis ikke næsten mere, det var en super god træning for mig som fremtidig lærer og det gav mig også en lyst til at blive en større del af lokal samfundet og jeg fik øjnene op for hvor meget det kan give at hjælpe unge med at finde nogle interesser der er gode for dem. Måske man skulle læse videre til noget vejleder? (:

Efter to ugers tid er det nu tid til brobygning for eleverne, det bedtyder at vi har to uger hvor der ingen undervisning er, tilgengæld kommer vi tilbage til 3 uger med fuldt skema, så nu skal der planlægges undervisning til både idræt og engelsk. 

Læs med igen senere når jeg vender tilbage...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar