Etiketter

fredag den 28. november 2014

Matematik undervisningen og didaktisk udfordringer

I forbindelse med min praktik kom jeg ud i nogle situation der gik ind og påvirkede min undervisning, samt elevernes samlede læring.

Alle lærere kan blive syge eller være fraværende af andre grunde en eller flere dage. Jeg oplevede at være fraværende og derved skulle klassens egentlige matematik lærer tage over. Jeg havde lavet en undervisningsplan og et stramt program og havde som sådan ikke beregnet at jeg skulle gå glip af nogle dage, men det skete. Jeg have da forklaret og skrevet en lang besked til læreren om hvad de skulle lave, tilbage kommer beskeden om at han ikke vil køre min undervisning. Dette er selvfølgelig helt fair, men gør desværre at man bliver sat lidt bagud og måske ikke kan nå alt det man havde håbet.

Et andet scenario er hvis man giver en besked vider, og den anden lærer eller vikar vælger at køre undervisningen, men gør det forkerte. Dette kan hurtigt skabe lige så mange problemer. Eleverne skulle forberedes på opgaver inden for statistik. De var blevet stilladseret og introduceret til statisk via nogle opgaver ud fra et givet datasæt, primære formål var enkeltvariabel analyse samt brugen af geogebra samt excel. Tanken var da med det videre arbejde, at snakke om tovariable analyse sådan at de ikke blot skulle fokusere på en variabel men i stedet skulle have to eller flere involveret. For at eleverne følte ejerskab for det de skulle lave, ville jeg bede dem om selv at samle informationer i form af spørgeskemaer. Læreren der tog over skulle dermed, hjælpe eleverne i gang med spørgeskemaerne. Dette krævede at eleverne fik ideer til hvilke spørgsmål man kunne stille, sådan at de fik nogle tal eller andre informationer ud der ville være spændene, at lave en matematik analyse over. Eleverne skulle bruge google formular til at lave skemaerne i. Da jeg mødte op gangen efter, have eleverne skrevet spørgsmål på papir, de fleste havde kun spurgt om et enkelt spørgsmål. Fx hvilken størrelse sko bruger du, men intet andet at holde det op imod.

Udfordringerne ligger hermed i, at eleverne ikke er kommet igennem opgaven som ønsket. Dette giver nogle udfordringer i form af at den ønskede læring ikke kommer frem. Desværre går man selv rundt med tankerne, og ved hvordan formulering skal lyde og det kan være svært at få denne bragt videre, hvis en anden person ikke har samme tanker. I denne opgave var en af mine forhåbninger at eleverne ville først og fremmest forstå hvordan google formular virkede og for det andet at man kunne sammenligne resultater og analysere flere data i forhold til hinanden.

Google formular
Spørgeskemaerne som eleverne skulle lave, skulle være med til både at fremme deres IT kompetencer samt gøre det nemmere for dem, da den automatisk opstiller tallene i både diagrammer men også i et regneark man blot kan overfører til excel eller geogebra afhængig af hvilket program man helst vil bruge. Google formular kan bruges i alle fag og vil give dem en mulighed for at lære et program at kende, der kan styrke dem og deres viden også inden de skal videre på en ungdomsuddannelse.

To/flervariabels analyse
Alle elever havde som sagt kun fået spurgt de simple spørgsmål, der gav dem blot et datasæt og dermed en variabel at analysere. Dette gjorde at de kunne lave de mest simple ting fx boksplot, samt finde min, max, middel osv. Men de kunne ikke komme op på et højere matematik niveau og kigge på hvordan tallene måske havde en sammenhæng. Et par elever spurgte folk hvilken størrelse de brugte i sko, så fik de en masse to cifrede tal som de kunne stille op, men hvis de nu også havde spurgt om kønnet, eller højde eller måske målt længden på deres underarm, kunne man undersøge om der var en sammenhæng. En anden gruppe havde spurgt hvilken dag personerne dyrkede sport, dette gjorde at de ikke fik så mange forskellige tal, men undersøgte grupper. Gruppen kunne yderligere have spurgt; hvilket køn, alder, hvor mange timer om ugen, hvor mange forskellige sportsgrene osv.

Hvad skete der så?
På trods af den didaktiske udfordring jeg mødte på veje, præsterede jeg at redde den en smule, ved at lave opgaven lidt om. Jeg havde besluttet at eleverne skulle præsentere deres fundne data overfor den samlede klasse. De skulle præsentere ud fra nogle spørgsmål jeg havde skrevet til dem, der skulle få dem til at tænke mere over deres arbejde. De spørgsmål lød sådan her:

  1. Præsentation af jeres spørgsmål og hvorfor i har spurgt om dette?
  2. Hvor mange har i spurgt og hvilken slags gruppe er det? Fx elever, voksne, børn osv
  3. Hvilke tal har i fået frem og hvilke er interessante, hvad siger de om "enmet"?
  4. Vis hvilke diagrammer har i lavet og forklar hvad de viser
  5. Kunne i have gjort noget anderledes? Hvad?

Så lavede jeg en situation hvor jeg også spurgte lidt ind til deres tal efterfølgende. Den didaktiske udfordring blev pludselig omformet til et pædagogisk øjeblik da eleverne pludselig fik rigtig meget ud af at skulle fremlægge, nogle af de elever der ellers var en smule sløve, fik taget sig sammen og lavet en rigtig god præsentation hvor de fik vendt spørgsmålene. Denne træning af den mundtlige matematik var faktisk en god mulighed for at forberede dem på den mundtlige eksamen der venter til sommer.


Alt i alt blev en lidt ærgerlig situation vendt til noget positivt blot i en anden retning end forventet. Hvis jeg kunne lave en omgang spørgeskemaer mere, er jeg sikker på at eleverne ville forstå ideen i flere variabler, og ville lave en kæmpe forbedring i deres præsentationer og fundne data. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar