Klokken ringer og
alle lærerne rejser sig fra deres faste pladser.
Det er første dag,
at tiende klasserne er tilbage fra deres brobygning og første dag jeg skal
undervise dem i matematik.
Eleverne kommer
langsomt ind i klassen, og undre sig over hvorfor jeg mon står der. Der går
lidt tid før der er ro og den faste lærer tager kort styringen og siger
godmorgen. Eleverne svarer godmorgen tilbage og så er timen igen. Pga. de små
problemer der er opstået mht. adgang eller ikke adgang til skolens forskellige
portaler, har jeg ikke muligheden for at råbe op og må derfor lade læreren
klare denne del. Jeg bliver kort præsenteret for eleverne og så tager jeg
ellers over.
I første time
introducere jeg kort elever til hvem jeg er og hvad jeg har af planer for dem
de næste to uger. Den første gruppe elever jeg får æren af at skulle undervise
er "det stærke" matematik hold. De er nemlig allerede ved årets start
blevet inddelt efter deres niveau i de tre store fag Matematik, Engelsk og
Dansk. Jeg har selv lavet de arbejdskort vi skulle arbejde med og har valgt, at
ligge fokus på de matematiske værktøjer som eleverne vil få glæde af til
eksamen. Når man underviser i tiende klasse er der ikke noget tid til spild,
det handler om, at eleverne får så meget ud af hver time som muligt. Vi sætter
strakt i gang og jeg sender dem det første arbejdskort på mail. Udover
arbejdskortet modtager de også et evalueringsskema jeg vil bede dem om at
udfylde efter hver matematik time.
Arbejdet med første
arbejdskort går lige så stille i gang, jeg har fomuleret det på en sådan måde,
at eleverne skulle kunne gå i gang med det samme uden jeg behøver at bruge en
masse tid på forklaringer. Som en fast del af mine arbejdskort har jeg vedlagt
et link til en youtube film, der forklare hvordan man laver de enkelte ting.
Dette har jeg gjort af to årsager. Første er at eleverne egentlig kan forberede
dette hjemmefra og prøve det af inden de møder op til undervisningen, egentlig
også tænkt som det man kalder flipped classroom, forberedelsen sker hjemme mens
arbejdet med opgaver sker oppe i skolen. I første arbejdskort er det en video
der viser hvordan man tager et screenshot af google earth, kopirer det ind i
geogebra og på den måde kan måle arealer. Den anden grund til videoen er
vedlagt er også på grund af gengivelse, hvis jeg stod ved tavlen og viste
eleverne hvad de skulle gøre, ville jeg ofte kun forklare det en gang og jeg
ville få flere spørgsmål om hvordan det nu lige var, da eleverne har glemt det
undervejs. Med videoen kan jeg altid lede dem tilbage til og huske dem på, at
de kan finde mange af svarerne i den.
Det viste sig at
være en god beslutning med videoerne da eleverne tog godt imod og brugte den
som inspiration. Arbejdet fungerede og eleverne, der ofte arbejdede i par, fik
nået rigtig meget med hinandens hjælp. De støttede hinanden og det var meget
korte og simple spørgsmål der blev stilt. Dette gav mig tiden til at cirkulere
rundt i klassen og kigge over skulderen på eleverne, for at se hvordan de
klarede opgaven. Det gav mig også en mulighed for at kunne vise lidt ekstra
triks og snakke med dem om hvorfor og til hvad denne type opgave kunne bruges.
De første timer gik
hurtigt og eleverne virkede spændte på hvad der mere skulle ske. Ved timens
slutning kom tre drenge slentrende ind, midt i min afslutning, dette
forstyrrede og jeg fandt hurtigt ud af at de ikke skulle bevæge sig ud af
klasse værelset, specielt ikke så længe jeg ikke kendte dem bedre. De tre
drenge havde ikke nået halvdelen af hvad de andre havde og det satte desværre
nogle begræsninger for dem. Men arbejdet skulle forsætte gangen efter og jeg
forventede mere af dem næste gang.
Til de
interesserede: Min undervisningsplan samt arbejdskort og bilag er også postet
og kan derfor findes i min blog.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar