Etiketter

mandag den 10. november 2014

Mit møde med matematikken i det professionelle

Klokken ringer og alle lærerne rejser sig fra deres faste pladser.
Det er første dag, at tiende klasserne er tilbage fra deres brobygning og første dag jeg skal undervise dem i matematik.
Eleverne kommer langsomt ind i klassen, og undre sig over hvorfor jeg mon står der. Der går lidt tid før der er ro og den faste lærer tager kort styringen og siger godmorgen. Eleverne svarer godmorgen tilbage og så er timen igen. Pga. de små problemer der er opstået mht. adgang eller ikke adgang til skolens forskellige portaler, har jeg ikke muligheden for at råbe op og må derfor lade læreren klare denne del. Jeg bliver kort præsenteret for eleverne og så tager jeg ellers over.

I første time introducere jeg kort elever til hvem jeg er og hvad jeg har af planer for dem de næste to uger. Den første gruppe elever jeg får æren af at skulle undervise er "det stærke" matematik hold. De er nemlig allerede ved årets start blevet inddelt efter deres niveau i de tre store fag Matematik, Engelsk og Dansk. Jeg har selv lavet de arbejdskort vi skulle arbejde med og har valgt, at ligge fokus på de matematiske værktøjer som eleverne vil få glæde af til eksamen. Når man underviser i tiende klasse er der ikke noget tid til spild, det handler om, at eleverne får så meget ud af hver time som muligt. Vi sætter strakt i gang og jeg sender dem det første arbejdskort på mail. Udover arbejdskortet modtager de også et evalueringsskema jeg vil bede dem om at udfylde efter hver matematik time.

Arbejdet med første arbejdskort går lige så stille i gang, jeg har fomuleret det på en sådan måde, at eleverne skulle kunne gå i gang med det samme uden jeg behøver at bruge en masse tid på forklaringer. Som en fast del af mine arbejdskort har jeg vedlagt et link til en youtube film, der forklare hvordan man laver de enkelte ting. Dette har jeg gjort af to årsager. Første er at eleverne egentlig kan forberede dette hjemmefra og prøve det af inden de møder op til undervisningen, egentlig også tænkt som det man kalder flipped classroom, forberedelsen sker hjemme mens arbejdet med opgaver sker oppe i skolen. I første arbejdskort er det en video der viser hvordan man tager et screenshot af google earth, kopirer det ind i geogebra og på den måde kan måle arealer. Den anden grund til videoen er vedlagt er også på grund af gengivelse, hvis jeg stod ved tavlen og viste eleverne hvad de skulle gøre, ville jeg ofte kun forklare det en gang og jeg ville få flere spørgsmål om hvordan det nu lige var, da eleverne har glemt det undervejs. Med videoen kan jeg altid lede dem tilbage til og huske dem på, at de kan finde mange af svarerne i den.

Det viste sig at være en god beslutning med videoerne da eleverne tog godt imod og brugte den som inspiration. Arbejdet fungerede og eleverne, der ofte arbejdede i par, fik nået rigtig meget med hinandens hjælp. De støttede hinanden og det var meget korte og simple spørgsmål der blev stilt. Dette gav mig tiden til at cirkulere rundt i klassen og kigge over skulderen på eleverne, for at se hvordan de klarede opgaven. Det gav mig også en mulighed for at kunne vise lidt ekstra triks og snakke med dem om hvorfor og til hvad denne type opgave kunne bruges.

De første timer gik hurtigt og eleverne virkede spændte på hvad der mere skulle ske. Ved timens slutning kom tre drenge slentrende ind, midt i min afslutning, dette forstyrrede og jeg fandt hurtigt ud af at de ikke skulle bevæge sig ud af klasse værelset, specielt ikke så længe jeg ikke kendte dem bedre. De tre drenge havde ikke nået halvdelen af hvad de andre havde og det satte desværre nogle begræsninger for dem. Men arbejdet skulle forsætte gangen efter og jeg forventede mere af dem næste gang.


Til de interesserede: Min undervisningsplan samt arbejdskort og bilag er også postet og kan derfor findes i min blog. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar