Etiketter

torsdag den 24. oktober 2013

Den første uge i praktikken (del 1)

Onsdag...

Så starter vi, råbte Mia og Caroline til alle eleverne da klokken blev 12.30 onsdag. 
Og ja det gjorde vi, første uge af praktikken, lige på og hårdt første gang vi møder eleverne i 10.klassen. 

Planen for ugen var at de skulle lave parkour den første dag, grunden til at vi valgte parkour var at vi gerne ville have et fokus på nyere idrætsgrene, der ikke som sådan altid var en konkurrence ting men også bare noget du kunne bruge i din hverdag. Parkour er en nyere idrætsgren eller måske nærmere en fritidsinteresse, for nogle måske en livsstil. 

Tankerne bag parkour

Mål:

Trinmål;
- Beherske udvalgte idrætter
- Anvende og vurdere teknik og regler inden for forskellige idrætter 
- Reflektere over muligheder for fysisk udfoldelse i forskellige arenaer

Elevernes mål; 
- Eleverne får kendskab til grundlæggende parkour teknikker samt lærer hvad parkour er for en størrelse.

Undervisningsformer:

Deduktiv undervisning; læreren/ underviser instruerer.
Induktiv undervisning; læreren sætter rammerne.

Arbejdsformer:

Ved deduktiv undervisning; eleverne er aktive lyttere.
Ved induktiv undervisning; eleverne er aktive medspillere

Organisationsformer:

Klassen
Stationer

Elevernes lærinsforudsætninger:

Eleverne har som udgangspunkt ikke kendskab til parkour teknikker - det skal dog medtænkes, at enkelte måske bruger sin fritid på det.
De fleste elever burde have kendskab til de basale øvelser - fx. løb, hop, balance

Rammefaktorer:

Idræts hallen
2 lektioner
(12.30-13.55)

Undervisningsdifferentiering:

Hvis der er en elev der kommer med kompetencer indenfor faget vil vi udnytte dette og tænke CL ind så eleven kan være en “medhjælper” samt vise nye øvelser.
Hvis der skulle være elever der ikke tør så er det vigtigt at der til en hver tid vil være en mindre svær udgave der gør at de ikke føler sig glemt.

Plan for dagen:

Introduktion
(5-10 min)
- Præsenation af os
- Præsentation af ugernes program
- Forventninger
- Spørgsmål

Opvarmning
(25-30min)
Løb til musik
    - armsving
    - spark bagi
    - høje knæ
    - sideløb


Specifikt parkour (i rækker)
    - Kanin hop
    - Hop med samlede ben
    - Tre skridt, hop
    - hop over buk


Styrke
    - Mavebøj med makker
    - Ryg bøj (skift ben og arme)
    - Squat med makker
    - Død løft med makker
    - Armløft med makker
    - Burpee
3.29 min
Musik: “Boten Anna”





3.41 min
Specifikt parkour: “La la la”





3.28 min.
Styrke: “Don’t you worry child”
Pause
(5 min)
Forberedelse til stationer

Stationer
(40-45 min)

Balance station
    - Stå på et ben (+ med lukkede øjne)
    - Stå, gå på bom
    - Hop på bom
    
Hop over
    - Forskellige måder at hoppe over (bom, madras)
    - Brug forskellige afsæts teknikker


Hop fra og til (madrasser, hulahopring mv.)
     - landinger
     - forskellige højder
     - afsæt


climb & wall run
(ribber+væg)
     - Hop fra ribbe til ribbe
     - Brug væg til mere avancerede hop
10 min
(Mia)




10 min





10 min





10 min
(Caroline)
Udstrækning og evaluering
(resten af tiden)
Fælles udstræk
3.46 min.
Udtrækning: “That’s not real to me”

Evaluering:


Parkour Intro øvelserne viste sig at være en god start på det korte forløb. Der var ikke nogle elever der dyrkede det i fritiden så det var nyt for alle. De er mange elever hvis alle er der er der 51 stk men der er oftest nogle der ikke dukker op. De er der dog stort set alle til tiden og der er ikke så meget brok når der bliver sagt ting, dog kan der forekomme en del larm blandt drengene specielt.


Til opvarmningen havde eleverne en smule svært ved at skulle lave kanin hop og springe over buk, der var lidt pinlighed blandt dem og de var lidt nervøse/generte for at skulle se "sjove" ud når de lavede øvelserne. De er ikke alle i lige god form og mange har små problemer med koordination(fx skihop og sprællemand slået sammen) og enkelte smidigheds øvelser.


I forbindelse med stationere erfarerede vi at eleverne holder sig lidt tilbage og har en tilbøjelighed til at springe over hvor gærdet er lavest hvis muligt. De fleste stationer gik godt og der var god mulighed for at alle kunne være med i form af at de fleste øvelser kunne niveau differentieres.
Tiden gik hurtigt og på de fleste stationer kunne der godt have været mere tid (vi endte med lige under 7min på hver) dog var det svært med den station hvor ribberne var indvolveret da mange elever så det som en svær udfordring og turde ikke rigtig lave ribbe hop og hvis de gjorde det så var der hurtigt brok over at det var hårdt mod hænderne og hård hud osv.
De fandt også hurtigt ud af at der var tove i nærheden hvilket var mere interessant hvilket betød at jeg hurtigt måtte tage dem med ind i undervisningen da de jo var yderst interessante så det er nemmere at inkludere dem end at skulle bede eleverne lade dem være. En anden Grund til folk havde sværere ved det var at flere kom uden sko - husk sko næste gang!!


Stations træning kan være godt og skidt fordi det er tiden der bestemmer hvornår man skifter øvelse og ikke hvornår hver elev er klar til det. Det kan også ses at pigerne holder sig lidt tilbage når drengene er igang fordi de kan måske bedre finde ud af det så det er jo lidt pinligt og tænk hvis de gik i vejen for drengene.


Efter timen virkede eleverne ret interesserede og der var mange wooow og wauw lyde når nye ting blev introduceret hvilket tyder på at vi har deres opmærksomhed og at de er inteesserede i mere parkour hvilket er en god start og så har vi også nået vores mål med det.


De synes det var interessant at når en ny øvelse blev forklaret så blev der også nævnt hvordan den øvelse kunne overføres til parkour ude i byen hvor mange egentlig gør det. Selvom de sagde at de jo ikke sprang fra tag til tag i deres fritid.


Det kunne være interessant at kigge nærmere på nærmiljøet og se om der er nogle steder hvor parkour er en del af miljøet så man kunne henvise elverne til det sted og derved måske kunne vise dem at det ikke var så abstrakt men det foregår alle steder.


Til næste gang kan man måske sætte fokus på en eller to forhindringsbaner der varierer i niveau da det så kunne fange eleverne og de kunne se en udvikling fra den ene til den anden, måske ville det også gøre at dem der ikke er så interesserede eller er dem der springer over hvor de kan, så kan de nemt og uden at ødelægge det for andre sidde over en gang så dem der gerne vil kan tage to eller flere gange på banen mens de andre kun tager en pr de to eller tre de bedre tager.


Måske man kan vise en kort film om parkour og hvordan det foregår ude i virkeligheden og giver måske nogle flere wow og wauw's samt til inspiration til hvordan de kan komme igennem en bane.


Bemærk: regler for madrasser og sikkerhed - hvis de kravler i ribber skal der madrasser under osv.  


Prøver at tage kontakt til lokale klubber der laver parkour for at høre om man kan sende elverne et sted hen bagefter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar