Etiketter

fredag den 25. oktober 2013

Den første uge i praktikken (del 2)

Torsdag

Så var vi tilbage efter første dagen, med løftede hoveder og positive tanker, vi synes at det var gået godt på første dag, og det var nogle super seje elever. Det tegnede godt.

Anden dagen stod på 6 timers undervisning, dog med en smule senere mødetid da vi skulle være lidt længere tid i svømmehallen. Det havde ikke været nemt at få planlagt dagen, da vi konstant løb in i nye udfordringer der havde gemt sig lidt. Den første var at vi to dage før, fik afvide at der jo var elevsamtaler på skolen, så de skulle have nogle elever tilbage tidligere samt nogle af lærerne. Derved blev der stjålet lidt af svømmehalstiden. Den næste var at så fandt man ud af dagen før at buskortet jo også kun galdt til kl. 15 der skulle man være stået på, og eftersom bussen enten gik 14.41 eller 15.01 blev vi nødt til at tage afsted 14.41. Dobbelt øv! Endnu mindre tid i bassinet. Dagen før blev vi så også spurgt om det overhovedet var det værd at tage i svømmehallen så, men nej! Nu havde vi booket og planlagt og det hele, så vi måtte holde ved og så bare bruge mindre tid.

Dagens program lød på alternativ styrketræning. Først skulle de lave styrketrænings banko, hvilket var en super ide jeg havde fået i forbindelse med en vikartime hvor de lavede banko med dansk øvelser, så jeg tænkte at det kunne vi lave med styrketræningsøvelser, det er altså lidt over i cirkeltrænings tanken.
Derefter skulle vi i svømmehallen og lave Aqua Cross træning hvilket er et helt nyt initiativ fra bl.a. DGI. Det minder på mange måder om Cross træning, men øvelserne bliver overført til vand.



Fag/tværfagligt forløb, klasse
Styrketrænings banko
Aqua Cross træning
Mål
-        for forløbet
-        fagets formål, (CKF), trinmål (fagenes ved tværfagligt forløb)
-        folkeskolens formål
Trinmål;
  • beherske udvalgte idrætter
  • reflektere over muligheder for fysisk udfoldelse i forskellige arenaer.
Elevernes mål;
  • Eleverne får kendskab til grundlæggende Cross fit / cirkeltræning med et tvist.
Trinmål;
  • beherske udvalgte idrætter
  • reflektere over muligheder for fysisk udfoldelse i forskellige arenaer.
Elevernes mål;
  • Eleverne får mulighed for at prøve en anderledes træning hvor vandet er i centrum men øvelser de kender fra land bliver overført.


Undervisningsformer
-        ”Hvad gør læreren?”
Deduktiv undervisning; læreren/ underviser instruerer.
Induktiv undervisning; læreren sætter rammerne.
Deduktiv undervisning; læreren/ underviser instruerer.

Arbejdsformer
-        ”Hvad skal eleverne?”
Ved deduktiv undervisning; eleverne er aktive lyttere.
Ved induktiv undervisning; eleverne er aktive medspillere
Ved deduktiv undervisning; eleverne er aktive lyttere.

Organisationsformer
-        individuelt
-        par
-        grupper
-        klassen
Klassen
Stationer
Par
Klassen
Stationer
Par
Elevernes læringsforudsætninger
-        faglige
-        samarbejds-
De fleste elever vil have kendskab til en form for styrketræning, bl.a. fra opvarmningsprogrammerne vi har gennemgået.
Eleverne vil være forberedt for flere af de øvelser de skal gennemgå i svømmehallen fra deres landtræning tidligere på dagen.
Rammefaktorer
-        lokaler
-        økonomi
-        tid
Idræts hallen
2 Timer
(11.00-12.00)
Svømmehallen
2 timer
(13.10-15.00)
Undervisningsdifferentiering
-        tid
-        materialer
-        emner
-        individuelle mål
-        varierede arbejdsformer
Alle øvelser vil give mulighed for variation i sværhedsgrad, vægt osv. Derved skal vi blot være opmærksomme på at instruere i en eventuel ændring hvis behovet er der.
Alle øvelser vil give mulighed for variation i sværhedsgrad, vægt osv. Derved skal vi blot være opmærksomme på at instruere i en eventuel ændring hvis behovet er der.




Plan for dagen:


Opvarmning samt intro til opvarmningsprogrammer

Introduktion
(10-15min)
Eleverne skriver:
    - Hvorfor varme op?
    - Hvad skal det indeholde?
Læreroplæg:
- Opbygning af et opvarmningsprogram


Fælles opvarmningsøvelser
(30 min)
- Løb i takt

- Armsving (forud, bagud, modsat, “stræk” til siden, rør modsat fod, fejesving)

- Hop (to fødder, øg højde, en fod, sprællemand, skihop (kreativ armvariation), spark bagi, knæløft, englehop)

- Styrkeøvelser (mavebøjninger, rygbøjninger, armstrækninger, lounges, “hundeøvelsen” (balder),  burpee)
- Udstrækning

3.29 min.
Løb: “Boten Anna”

3.07 min.
Sving: “Inderst inde”

3.31 min.
Hop: “Starships”

3.03 min.
Styrkeøvelser: “Kiss You” & 3.53 min. “You make me”

3.34 min.
Udstrækning: “If I lose myself”
Videre arbejde
(10-15 min)
- Snak om opvarmning
- Find på ideer til næste gang




Styrketrænings banko

Styrketrænings Banko - seperat dokument
24 øvelser, 6 snydere
Eleverne er to og to
Papir med kroppen, skal tegnes og skrives på.


Aqua Cross Træning

Wod1

Bestående af 6 øvelser fordelt i svømmehallen
Eleverne er sammen to og to
De kører skiftevis 30 sek to gange igennem
Varighed : 4x30 sek gange 6 øvelser plus 6 skift af øvelser a 30sek = 15 min

Øvelse 1 - statisk mave (1.meter vippen)
Øvelse 2 - rope climb (3. Meter vippen)
Øvelse 3 - træk i torvet (ned gennem store bassin)
Øvelse 4 - lunges i det lave (lave bassin)
Øvelse 5 - kettlebell swings (lang side af det store)
Øvelse 6 - burpee fra vand til kant (langside af det store)

Wod2

Nå så meget du kan på den tid vi har gennem en bane:
Start i det lille bassin

Løb gennem lille
30 sek ben plask
10 dips
Svøm til midt
Dødløft
Svøm til enden
Forlæns dips
Ropepaddeling 30 sek
Lunges tilbage til start


Evaluering:

Tiden var knap, og det var svært at få nået det hele til det fulde, opvarmningen blev kortet lidt ned og det samme gjorde pausen, da vi pludselig skulle tænke tiden ind for bus osv. også. 

Styrketræningsbanko var et hit, hver øvelse lå under en kegle og så skulle de udføre øvelsen og tegne en streg ud fra den muskel gruppe der blev trænet i øvelsen på et papir med et billede af alle kroppens muskler forfra og bagfra. Eleverne skulle altså lave øvelsen rigtigt, for at få et resultat. Når de havde været ved en øvelse, skulle de løbe videre til den næste, hvorpå der stod et nyt tal de kunne krydse af på banko pladen. Ind i mellem var også lagt nogle snydere ud, hvor der bl.a. kunne stå løb to runder. Hvis de kom til den samme øvelse to gange skulle de også løbe to runder. 

Eleverne gik meget op i det og man kunne se at de virkelig prøvede både på at gøre øvelsen rigtigt og så ind i mellem også at gøre det hurtigt, så de kunne få banko. Det interessante var at de alle grinte og havde det sjovt samtidig med at de lavede noget, det betød at tiden bare gik vildt hurtigt og pludselig var der banko første gang. Efter den første gang kunne man godt se at eleverne pludselig huskede at det jo galt om at få banko og man kunne se at kvaliteten på øvelserne faldt en smule - hvis man ville undgå det kunne man måske lade være med at sige at det var en konkurrence men vigtist var at alle skulle det hele igennem og have udfyldt hele pladen. 

Da vi kiggede papirerne igennem med kroppen på, så det meget fornuftigt ud, de forstod godt hvor muskelgruppen var. Det kunne sagtens have været ført videre til at de skulle snakke muskelgrupper enten i en anden idrætstime eller måske idræt i samspil med noget biologi så kunne de kigge på øvelserne igen og næste gang skulle de måske navngive musklerne der blev brugt så der også var noget udviklende arbejde med det. 

Da vi kort evaluerede med eleverne bag efter, var de meget positive over måden det var gjort på, kommentarerne var at det pludselig var sjovt. Der var også enkelte der ikke kunne se ideen i det, men sådan er det jo altid. De nævnte bl.a. at det var svært at finde et vidst nummer og at de havde ledt efter det i lang tid - måske er der også lidt dårlige taber eller konkurrence mennesker gemt i dem. 

Lærerne virkede ret imponerede og sagde at de gerne lige ville have fingrene i det, så de kunne bruge det en anden gang. (: Det er jo en dejlig ting at få afvide, så ved man jo at man har gjort noget rigtigt. 

Så gik turen til svømmehallen med alle eleverne, jeg havde været super nervøs fordi da vi om onsdagen fortalte at vi skulle i svømmehallen, havde flere allerede der sagt - så kommer jeg ikke! 
I 10.klasse er der meget generthed omkring ens krop. De er meget forfængelige så det er lidt en udfordring at skulle have dem med i svømmehallen hvor de skal stå i badetøj. Men på dagen fik vi os en positiv overraskelse da det viste sig at alle piger mødte op og kun enkelte drenge blev væk. Det i sig selv var en kæmpe overraskelse og simpelthen den største følelse af at man kunne noget der var sket den dag, vi havde jo dagen før samt samme dag taget en snak med dem alle inden vi gik om hvordan og hvorledes og at vi forventede de dukkede op, og at det nok skulle blive super fedt for dem.

Aqua cross træning er en nyerede træningsform der fanger nogle fordi det er i vand og andre ikke fordi det betyder at møde op i badetøj. Men vigtist af alt så er det en sportgren der bruger vigtige øvelser der styrker de muskler i kroppen som vi bruger hver dag, det er hele kroppen der er igang og mange af øvelserne er inspireret fra løft, hop, sving mv. man bruger i sin hverdag. Derfor er det super sundt at dyrke det, i stedet for at sidde i en maskine der kun lige træner en enkelt muskel. 

Eleverne blev kastet i vandet til opvarmning der stod på YMCA sangen med dans til. Det var en super sjov start hvor vi ved andet omkvæd havde alle med og med smil og grin på læben. Det betyder noget at man starter ud med noget der gør at eleverne lidt glemmer at de kun står i badetøj. 
Da vi begyndte træningen kunne man hurtigt se at der var mange mennesker igang på en gang. Jeg havde let hoppet over at vise hver eneste øvelse med tanken om at vi kort havde gennemgået dem i idrætshallen før vi tog afsted. Men der fik jeg slaget over fingerene, og fandt hurtigt udaf at jeg skulle have vist dem alle sammen. Der var flere gange hvor de blev i tvivl om hvordan man lavede dem og i stedet for at spørge og prøve, hoppede de lidt over hvor gærdet var lavest og lavede noget andet eller sprang videre til næste øvelse. 

En måde hvorpå man kunne have undgået det var at alle øvelser var vist 100 % inden start og at de måske også havde prøvet dem alle meget kort før start. En anden ting var at man måske godt kunne have en lærer til at gå med hver gruppe sådan at man sikrede sig at de kom det rigtige sted hen. Der var også mange øvelser, da der er mange elever kræver det en hel del øvelser, før at alle er beskæftiget hele tiden. 

Det vigtiste ved dagen var at alle overkom den nervøsitet om at skulle i svømmehallen og alle gik hjem med en følelse af at de havde haft det sjovt og prøvet noget nyt. Jeg gik hjem med kommentaren fra lærerne "det var fedt Caroline, vi kunne nok godt tænke os at låne dig en anden gang efter praktikken til at lave det igen"! Dejlig dag med to gange ros for arbejdet. TAK! (:

Næste uge står på parkour og kickboksning v. gæstelærere. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar