Etiketter

søndag den 1. december 2013

Den fjerde uge i praktikken

Fjerde uge er igang, og det betyder at nu skal vi også undervise i vores fag, hvilket for mit vedkomne er engelsk! 

Skemaet for denne uge ser sådan her ud:



Idræt i uge 48:

Onsdag:
Vi tog med pigerne til Slangerup hvor de skulle klatre, det var interessant at se hvor forskellige de var når det kom til denne opgave. Nogle af pigerne kravlede bare op på ingen tid, mens andre måtte stoppe halvejs da de ikke kunne mere, ofte noget højdeskræk eller panik da de ikke kunne finde ud af hvor de skulle tage fat eller træde næste gang. De nåede allesammen igennem en gang hver, men der var desværre ikke tid til mere, da der kun var en person med sikkerheds kursus. Drengene blev tilbage i hallen og spillede volleyball.

Torsdag:
Eleverne blev delt op så den ene halvdel af klassen startede med badminton og den anden volleyball og så byttede de om efter frokost. Idrætsholdet skal spille volleyball tunering mod andre skoler, så de skulle øve sig.
Vi havde lavet program der skulle laves før volleyball. Da vi planlagde tænkte vi meget på boldbasis og besluttede at det kunne være interessant at lave alle øvelserne med bold, da vi blev enige om at det var et godt udgangspunkt før et boldspil. Det blev følgende opvarmning vi lavede:

Opvarmning 1
Torsdag d. 28/11
2&2 løb med kast og fingerslag
- sideløb
- krydsløb
- hoppe


Løb mellem hinanden - byt bold
- normalt kast
- fingerslag
- bakkerslag


5 sammen smørklat
En i midten - man spiller bolden til hinanden
- normal kast
- fingerslag
- bakkerslag
- kreative
(Bold i bevægelse hele tiden, spillerne skal være i bevægelse)


Enkeltmandsstafet
Løb med fingerslag
Bakkerslag til kegle (fingerslag tilbage)
Fingerslag til næste kegle (tilbage igen og skift)


Boldleg cirkel
(Evt. Med styrkeøvelser)
10 mave
10 ryg

5 arme
Vi måtte desværre ændre lidt i det undervejs, da opvarmningen blev alt for lang ellers. Opvarmningen virkede, eleverne blev varme og begyndte og puste lidt, desværre blev tempoet sat ned i forbindelse med smørklat da de ikke bevægede sig så meget, hvilket gjorde at de næsten nåede at blive for kolde.

Kommentarer fra lærerne var at passe på med musikken og vores stemmer, at samle dem tæt på hver eneste gang vi præsenterede en øvelse, og at de godt måtte træne skulderleddet noget mere.

Til det næste hold lavede vi lidt om, de kom fra badminton og var allerede lidt varme, derfor kørte vi den første øvelse efterfulgt af en stafet hvor de den ene vej skulle løbe og kaste bolden hårdt ned i jorden med skuldrene over hovedet hver gang og så skulle de spurte tilbage, her blev pulsen oppe og vi fik varmet skuldreleddet lidt bedre op. Derudover samlede vi dem hver eneste gang, selvom det ind imellem kunne føles som spild af tid at skulle bruge på at samle og derefter gå tilbage til deres pladser igen.

Dansk:

I dansk blev der arbejdet vidre på folkeeventyr, eleverne skulle arbejde på en CL inspireret måde, hvor de skulle sidde i grupper af 4 så havde de et papir hvorpå der var 4 kvadrater der hver havde et ord. Ordene lød, Læs, referat, eventyrtræk og løgmodellen. Det fungerede da sådan at de skulle skiftes til at læse afsnit af eventyret og tage de roller som kvadraterne bestemte. Det fungerede godt, specielt hvis de lige blev skubbet lidt igang af Læreren, Mia eller mig selv. De fik tiden til at arbejde med flere eventyr på denne måde løbet af ugen hvilket gjorde at de blev mere og mere trygge ved denne form for arbejdsmetode.

Engelsk:

Så var det blevet tid til at jeg skulle undervise, Jeg havde forberedt et kort engelsk projekt hvor jeg ville introducere dem til en ny genre: Blogging.

Mit første udkast til arbejdet lød således:

Teaching blogging in a grade 10









Teaching blogging, with AGP as the approach
- Pauline Gibbons



The four stages
Working with blogging
Stage 1 – Building the field
This is the first step in the process where the pupils build up knowledge about the genre in form of brainstorming and mind mapping. The goal is to find and increase relevant knowledge they can use further on.
Activity – Brainstorming and mind mapping
Duration – 10 – 15 min
Skills trained – Communication skills
Class organisations – Classroom
Materials – Paper and pen
Description of activity – The students and teacher will talk about what blogging is and how it works.
Comments and reflections – It is important that the classroom language will be kept in English.

Stage 2 – Modeling
The second stage is the analytic stage where one or more model texts are used to illustrate the linguistic characteristics in the chosen genre and to build up the pupils’ knowledge about the genre.
Activity – Finding inspiration
Duration – 20 min – 30 min
Skills trained – Searching and reading skills as well as communication.  
Class organisations – Pairs
Materials – Computers for information seach
Description of activity – The students will pair up and seach the web for different blogs online they have to be in English. The students need to take some notes on how good blogging works.
Comments and reflections – It is important that the students only search in English so they use their English skills both reading, and communication wise.  

Stage 3 – Joint construction
This is the stage where the pupils get the opportunity to use their new knowledge upon the genre when writing something together in class.
Activity – The first blog
Duration – 20 min
Skills trained – Communication skills, writing skills.
Class organisations – Classroom
Materials – One computer or possible ipads to do a joint construction with
Description of activity – The teacher and students will talk about the way of making a blog and will make a test together.
Comments and reflections –  

Stage 4 – independent construction
At last the pupils will continue writing individually. They have to use their newly adapted linguistic proficiency and knowledge about the genre.
Activity – Blogging – My life as a tenth grader
Duration – 3-5 lessons + homework
Skills trained – Writing skills, communication skills, speaking skills, IT skills
Class organisations – Pair work
Materials – Computers or ipads, videocamera or phones.
Description of activity – The students will be creating their own blog in pairs. They have to create 5 posts as pairs as well as do an interview with eachother that need to be put on the blog. Each post has to consist of at least half a written page. Each post has to have the chosen titles:
-        My life before grade 10
-        My first day in grade 10
-        The most important thing I have learned
-        My next move
-        Where do I end up?
The interviews have to be done upon these questions:
1.      Name, age
2.      Why grade 10
3.      What was your first impression of grade 10
4.      What is your favourite experience so far?
5.      What has been your least favourite experience?
6.      What do you do besides school?
7.      What do you want to do after grade 10
8.      Where do you see you self in 10 years
9.      Mention 3 words that describe you as a tenth grader.
They also have to team up with another pair on whose blog they will comment on. They have to notice 5 things when they comment
-        How is their layout?
-        How is their language?
-        Did they fulfil the task?
-        Does it capture the reader?
-        Is it something that is easy to relate to?

The comment: Two stars and a wish
(Give two stars and a wish, positive feedback so the students can improve, the two stars need to show what you like about their blogging contribution and a wish is an idea of how they could improve for their next contribution, it can be a both to the layout, text or something else.


Comments and reflections – The students can work at home and at school. And I will also be commenting on at least one of their posts.

Evaluation – After the lessons, we will evaluate on their work, we will also talk about how you can see the amount of viewers and so on of the blog and what a blog can be used for afterwards. 

Efter en snak med læreren, der gerne ville have at vi knyttede det sammen med deres tema; Canada og Another way of life, blev punkterne ændret en smule. I stedet modtog de dette handout:


Blogging

Working with blogging in grade 10 – English
Template to use:
www.blogger.com
Exercises:
1.     Create a blog (remember to send the link to Caroline and Rasmus)
2.     Create a layout which fits the topic
a.     Another way of life
3.     Write 5 posts with the following headlines
a.     My new way of living
b.     A normal day in my life
c.      When my life gets rough
d.     My life is perfect
e.     If I had to change
                                                    i.     Each post has to be at least half an A4 page
4.     Make a video interview with your partner using following questions concerning another way of life:
a.     Where are you living?
b.     What are you doing?
c.      Why did you choose this way of living?
d.     What makes your life special now?
e.     Do you feel excluded from rest of the population?
f.       Mention 3 positive things about living another way of life?
g.      Mention 3 negative ones as well?
h.     Can you recommend other people to live another way of life
5.     Comment on at least 3 of the posts written by your fellow students of your response group
a.     Using the tool two stars and a wish
                                                    i.     Notice these elements, use them as point of departure for your comments;
1.     How is their layout?
2.     How is their language?
3.     Did they fulfil the task?
4.     Does the post capture you?
5.     Is it easy to relate to?

Good luck – I am looking forward to reading your work

                                                                                                                       By: Caroline M

Jeg brugte første lektion på at introducere dem til genren, altså stage 1 og stage 2 af AGP modellen. 
Derefter skulle de igang. Da ugen var omme havde de alle oprettet bloggen og havde til lektie at skrive det første indlæg... 

Så må vi jo se i næste uge hvordan det gik?? (:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar