Etiketter

søndag den 21. september 2014

Atletik i idræt

Atletik som en del af idrættens praksis

I forbindese med idræts undervisningen på seminariet, har vi prøvet forskellige dele af atletikken i praksis. Vi har skulle prøve kræfter med kategorierne løb, spring og kast.

Desværre er atletik mindre og mindre at finde i folkeskolen, mange lærere finder det svært både at finde faciliteter men også redskaber til det, samt at finde til til planlægning og igangsætning af aktiviteter da det kan tage længere tid end så meget andet.

Det er ærgeligt at det bliver glemt, og det er vores ansvar som fremtidige idrætslærere at sørge for at det bliver inkluderet i undervisningen.

Nedenfor er nogle videoer med mine forsøg på forskellige atletik former.




Video 1 - Kugle stød

Kugle stød er en af kast elemeterne vi arbejder med i folkeskolen allerede fra børnene er forholdvis unge. De starter med de mere simple bolde og går senere op til de tungere og rigtige kugler de så kan støde. Det er et anderledes "kast" der skal bruges anderledes teknikker til, derfor er det også et interessant element at tage med i undervisningen.








Video 2 - Tre spring

Tre spring er et af de spring elementer der er en del af atletikken. Det er et sværere spring, der kræver koordination da der skal tre forskellige elementer med ind over. Det handler både om tilløbet, de enkelte spring dele og at få den rette længde på det endelige spring. Et sådan spring består af: hink - spring - hop.









Video 3 - Spydkast

Spydkast er endnu et element der tilhører kast serien. Det er igen et anderledes kast da rekvisitten er et spyd i stedet for en bold. Nogle elever vil finde denne lettere da de kender øvelsen fra deres daglige lege og kast med bold, dog kan der ses en forskel i hvordan førelsen af armen faktisk starter helt nede i ben og hofte parti og kræften føres ud til den kastende arm.








Her var lidt videoer med mine forsøg inden for disse atletik elementer. Der kan sagtens ske forbedringer i form af øvelse samt teknik træning.

---

Ingen kommentarer:

Send en kommentar